Εργοθεραπευτικά και Λογοθεραπευτικά ορόσημα για την σχολική ετοιμότητα

«Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει στην πρώτη Δημοτικού;
Ευκαιρία τώρα το καλοκαίρι να εξασκηθεί, παίζοντας και μαθαίνοντας!»


Εργοθεραπεία


          Γνωστικές/Αντιληπτικές δεξιότητες

  • Ικανότητα συγκέντρωσης και ικανοποιητική διάρκεια προσοχής τόσο σε δραστηριότητες τραπεζιού, όσο και στο χώρο.
  • Είναι σημαντική η καλή οργάνωση σε ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον, όπως το σχολικό που περιλαμβάνει πολλά ερεθίσματα.
  • Ανταπόκριση σε ομαδική εντολή και ικανοποιητικός χρόνος παραμονής σε καθιστή θέση.
  • Καλή ακουστική και οπτική μνήμη (ανάκληση έως 6 λέξεις/εικόνες).
  • Να αναγνωρίζει τη θέση αντικειμένων και του σώματός του και να τοποθετεί αντικείμενα χωρικά.
  • Να αντιλαμβάνεται τις έννοιες: πρωί - μεσημέρι - βράδυ, πριν - τώρα - μετά, χθες/σήμερα/αύριο και να λέει τις ημέρες της εβδομάδας με τη σειρά, να γνωρίζει τις εποχές του χρόνου & τις συνδέει με τα αντίστοιχα καιρικά φαινόμενα.
  • Φτιάχνει παζλ μέχρι 70+ κομμάτια, να επιλύει περίπλοκους λαβυρίνθους. πιτσιρίκος στο γραφείο του
  • Να γνωρίζει και να διακρίνει τα σχήματα, γράμματα και αριθμούς.
  • Να διακρίνει δεξί/αριστερό.

    Λεπτή/Αδρή Κινητικότητα
  • Να έχει σταθερή πλευρίωση (να γράφει, σβήνει κλπ, μόνο με δεξί ή αριστερό)
  • Να έχει επιδέξιους χειρισμούς αντικειμένων με τα χέρια (γόμα, ξύστρα ψαλίδι)
  • Να έχει γραφοκινητικές δεξιότητες (δυναμική τριποδική σύλληψη μολυβιού, ζωγραφίζει εντός πλαισίου, ικανότητα αντιγραφής σχημάτων, συμβόλων, γραμμάτων και αριθμών)
  • Να έχει οπτικοκινητικό συντονισμό (συντονισμό χεριού και ματιού)
  • Να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται σε δραστηριότητες αδρής κινητικότητας (ισορροπία, συντονισμός κινήσεων, σκαρφάλωμα, ασκήσεις με πηδήματα και μπάλα)

          Αυτοεξυπηρέτηση

  • Πλήρης ανεξαρτησία στην ένδυση και την απόδυση, το μπάνιο, την τουαλέτα, το φαγητό, τη μετακίνηση.

 

Λογοθεραπεία

  • Να γνωρίζει βασικές έννοιες (ζώα, φρούτα, λαχανικά, χρώματα, σχήματα). Ενίσχυση μέσω του παιχνιδιού «Μάντεψε τι», βρίσκετε διάφορα αντικείμενα μέσα στον χώρο και τα περιγράφετε δίνοντας όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε, π .χ είναι φρούτο, είναι κίτρινο και αρέσει πολύ στην μαϊμού.
  • Να μπορεί να περιγράψει μια απλή εικόνα (Ποιος είναι, που βρίσκονται, τι συμβαίνει, πως τελειώνει).
  • Να μπορεί να αποδώσει τον ορισμό λέξεων (π.χ τι είναι μήλο , τι σημαίνει φοβάμαι).
  • Να μπορεί να περιγράψει μια σύνθετη εικόνα , πολλά οπτικά ερεθίσματα (Ποιος είναι, που είναι, πότε γίνεται, τι συμβαίνει, γιατί συμβαίνει, πως νιώθουν, πως τελειώνει).
  • Να μπορεί να δώσετε ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία.
  • Να μπορεί να σειριοθετεί  μια ιστορία γνωρίζοντας το πριν, το μετά και να την περιγράφει, π.χ. να μπορεί να περιγράψει με τη σωστή χρονική σειρά πως φτιάχνουμε ένα τοστ.πιτσιρίκα γράφει στο γραφείο της
  • Να μπορεί να  αφηγηθεί τι συμβαίνει στο σχολείο, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις λέξεις στην αρχή, μετά και στο τέλος.
  • Μπορείτε να διηγηθείτε μια αστεία ιστορία στο παιδί και μετά να του ζητήσετε να σας διηγηθεί και αυτό κάτι αστείο που του συνέβη στο σχολείο.
  • Να μπορεί να επιλύσει προβλήματα, δηλαδή έσπασε η μύτη από το μολύβι, τι πρέπει να κάνω;
  • Μπορείτε να βρίσκετε αντίθετα πράγματα μεταξύ τους και να βρίσκεται τις ομοιότητες και τις διαφορές.
  • Να μπορεί να φτιάξει μια ζωγραφιά και μετά να δημιουργήσει μια ιστορία.
  • Να ψάξει να βρει στον δωμάτιο 5 αντικείμενα που ξεκινούν με την ίδια φωνούλα.
  • Να βρει λέξεις που αρχίζουν από κάθε ένα γράμμα της αλφαβήτας.

 

Μαρία Ηλιοπούλου Εργοθεραπεύτρια
Κατερίνα Κατσώνη Λογοθεραπεύτρια

πίσω στα Αρχική

Share