Εργοθεραπευτικά και Λογοθεραπευτικά ορόσημα για την σχολική ετοιμότητα
«Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει στην πρώτη Δημοτικού;
Ευκαιρία τώρα το καλοκαίρι να εξασκηθεί, παίζοντας και μαθαίνοντας!»
Εργοθεραπεία
Γνωστικές/Αντιληπτικές δεξιότητες
- Ικανότητα συγκέντρωσης και ικανοποιητική διάρκεια προσοχής τόσο σε δραστηριότητες τραπεζιού, όσο και στο χώρο.
- Είναι σημαντική η καλή οργάνωση σε ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον, όπως το σχολικό που περιλαμβάνει πολλά ερεθίσματα.
- Ανταπόκριση σε ομαδική εντολή και ικανοποιητικός χρόνος παραμονής σε καθιστή θέση.
- Καλή ακουστική και οπτική μνήμη (ανάκληση έως 6 λέξεις/εικόνες).
- Να αναγνωρίζει τη θέση αντικειμένων και του σώματός του και να τοποθετεί αντικείμενα χωρικά.
- Να αντιλαμβάνεται τις έννοιες: πρωί - μεσημέρι - βράδυ, πριν - τώρα - μετά, χθες/σήμερα/αύριο και να λέει τις ημέρες της εβδομάδας με τη σειρά, να γνωρίζει τις εποχές του χρόνου & τις συνδέει με τα αντίστοιχα καιρικά φαινόμενα.
- Φτιάχνει παζλ μέχρι 70+ κομμάτια, να επιλύει περίπλοκους λαβυρίνθους.
- Να γνωρίζει και να διακρίνει τα σχήματα, γράμματα και αριθμούς.
- Να διακρίνει δεξί/αριστερό.
Λεπτή/Αδρή Κινητικότητα
- Να έχει σταθερή πλευρίωση (να γράφει, σβήνει κλπ, μόνο με δεξί ή αριστερό)
- Να έχει επιδέξιους χειρισμούς αντικειμένων με τα χέρια (γόμα, ξύστρα ψαλίδι)
- Να έχει γραφοκινητικές δεξιότητες (δυναμική τριποδική σύλληψη μολυβιού, ζωγραφίζει εντός πλαισίου, ικανότητα αντιγραφής σχημάτων, συμβόλων, γραμμάτων και αριθμών)
- Να έχει οπτικοκινητικό συντονισμό (συντονισμό χεριού και ματιού)
- Να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται σε δραστηριότητες αδρής κινητικότητας (ισορροπία, συντονισμός κινήσεων, σκαρφάλωμα, ασκήσεις με πηδήματα και μπάλα)
Αυτοεξυπηρέτηση
- Πλήρης ανεξαρτησία στην ένδυση και την απόδυση, το μπάνιο, την τουαλέτα, το φαγητό, τη μετακίνηση.
Λογοθεραπεία
- Να γνωρίζει βασικές έννοιες (ζώα, φρούτα, λαχανικά, χρώματα, σχήματα). Ενίσχυση μέσω του παιχνιδιού «Μάντεψε τι», βρίσκετε διάφορα αντικείμενα μέσα στον χώρο και τα περιγράφετε δίνοντας όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε, π .χ είναι φρούτο, είναι κίτρινο και αρέσει πολύ στην μαϊμού.
- Να μπορεί να περιγράψει μια απλή εικόνα (Ποιος είναι, που βρίσκονται, τι συμβαίνει, πως τελειώνει).
- Να μπορεί να αποδώσει τον ορισμό λέξεων (π.χ τι είναι μήλο , τι σημαίνει φοβάμαι).
- Να μπορεί να περιγράψει μια σύνθετη εικόνα , πολλά οπτικά ερεθίσματα (Ποιος είναι, που είναι, πότε γίνεται, τι συμβαίνει, γιατί συμβαίνει, πως νιώθουν, πως τελειώνει).
- Να μπορεί να δώσετε ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία.
- Να μπορεί να σειριοθετεί μια ιστορία γνωρίζοντας το πριν, το μετά και να την περιγράφει, π.χ. να μπορεί να περιγράψει με τη σωστή χρονική σειρά πως φτιάχνουμε ένα τοστ.
- Να μπορεί να αφηγηθεί τι συμβαίνει στο σχολείο, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις λέξεις στην αρχή, μετά και στο τέλος.
- Μπορείτε να διηγηθείτε μια αστεία ιστορία στο παιδί και μετά να του ζητήσετε να σας διηγηθεί και αυτό κάτι αστείο που του συνέβη στο σχολείο.
- Να μπορεί να επιλύσει προβλήματα, δηλαδή έσπασε η μύτη από το μολύβι, τι πρέπει να κάνω;
- Μπορείτε να βρίσκετε αντίθετα πράγματα μεταξύ τους και να βρίσκεται τις ομοιότητες και τις διαφορές.
- Να μπορεί να φτιάξει μια ζωγραφιά και μετά να δημιουργήσει μια ιστορία.
- Να ψάξει να βρει στον δωμάτιο 5 αντικείμενα που ξεκινούν με την ίδια φωνούλα.
- Να βρει λέξεις που αρχίζουν από κάθε ένα γράμμα της αλφαβήτας.
Μαρία Ηλιοπούλου Εργοθεραπεύτρια
Κατερίνα Κατσώνη Λογοθεραπεύτρια