Σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν επιπτώσεις μόνο στη σχολική επίδοση, αλλά και στη συναισθηματική κατάσταση και την κοινωνική ζωή του παιδιού ή του εφήβου. Γνωρίζουμε ότι η εικόνα του εαυτού σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ χαμηλή, γεγονός που επιδρά αθροιστικά στην έλλειψη γενικότερων ικανοτήτων τους.
Πιο συγκεκριμένα:
•    Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες νιώθει πολύ άβολα, γιατί δυσκολεύεται να τα καταφέρει, νιώθει μειονεκτικά και απογοητεύεται συστηματικά, καθώς, όσο κι αν προσπαθεί, δεν καταφέρνει να έχει καλή επίδοση στο σχολείο
•    Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες συγκρίνει τον εαυτό του με τους άλλους - πράγμα φυσιολογικό σε αυτήν την ηλικία - και βγαίνει, τις περισσότερες φορές, χαμένο. Νιώθει πως δεν έχει ικανότητες, απομονώνεται, ντρέπεται και μπορεί να αρχίσει να φέρεται αντιδραστικά και επιθετικά, όχι γιατί είναι «κακό», αλλά γιατί είναι απογοητευμένο και θυμωμένο. Από την άλλη, μπορεί μερικές φορές να καταλήγει σ' αυτές τις συμπεριφορές για να μεταμφιέσει τη δυσκολία του. Είναι, πιθανόν, προτιμότερο να θεωρείται «ενοχλητικό» και «ταραξίας», παρά «μειονεκτικό» και «χαζό».
•    Έτσι, το παιδί ή ο έφηβος που ήδη δυσκολεύεται να διαχειριστεί τα προβλήματα των μαθησιακών δυσκολιών, επιφορτίζεται με ακόμα μεγαλύτερα. Η αυτοπεποίθηση του κλονίζεται, νιώθει μοναξιά και χάνει κάθε εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του συνολικότερα. Το περιβάλλον στο σχολείο δεν είναι πάντα βοηθητικό, καθώς, συχνά, τα άλλα παιδιά μπορεί να κοροϊδεύουν ένα παιδί που εμφανίζει μαθησιακά προβλήματα ή να το απομονώνουν.
•    Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να μεταφέρουν την ενοχλητική-αντιδραστική συμπεριφορά και στο σπίτι. Να ενοχλούν τα αδέλφια τους, να μπλέκονται στα πόδια των γονιών τους, να είναι υπερκινητικά και ανήσυχα.
•    Είναι πιθανόν να εκδηλώσουν φοβίες, σωματικά συμπτώματα, υπερβολικό άγχος τα οποία θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο την προσαρμογή τους στο σχολείο, θα μειώσουν την αυτοεκτίμηση τους και μπορεί να οδηγήσουν τα παιδιά στην απομόνωση και την άρνηση για το σχολείο.
•    Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο.
•    Τα παιδιά και οι έφηβοι που αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα έχουν, πολλές φορές, να αντιμετωπίσουν, όχι τόσο το ίδιο το πρόβλημα, όσο την άγνοια ή την ελλιπή ευαισθητοποίηση από το περιβάλλον τους. Μπορεί, έτσι, να δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος που θα τα ακολουθεί, μεγεθύνοντας τις δυσκολίες τους.

Οι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται;
Οι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά, αρκεί να γίνει έγκαιρη διάγνωση και να μη θεωρηθούν τα συμπτώματα ως ένδειξη άλλων προβλημάτων. Οι ευαισθητοποιημένοι δάσκαλοι χρειάζεται να ενημερώνουν τους γονείς και εκείνοι, από την πλευρά τους, να απευθύνονται στους ειδικούς, που θα βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες τους, ακόμα και αν αυτές είναι κρυμμένες. Είναι πολύ σημαντικό για τους γονείς αυτών των παιδιών να κατανοήσουν ότι η μαθησιακή έλλειψη, τα οδηγεί και σε ψυχολογική έλλειψη. Επομένως ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα παρέμβασης είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει μαθησιακούς στόχους και ψυχολογικούς ταυτόχρονα.

Ο ρόλος του γονέα
Ο γονέας σε σχέση με τα παιδιά αυτά έχει να παίξει ένα άκρως σημαντικό ρόλο και είναι δυνατόν να αισθάνεται κουρασμένος και ανασφαλής πολλές φορές σε σχέση με το γονικό έργο. Είναι απαραίτητη η συμβουλευτική από εξειδικευμένο ψυχολόγο που ως στόχο έχει να ενθαρρύνει τους γονείς και να τους κατευθύνει διεξοδικά. Επομένως είναι απαραίτητο ο γονέας να συμμετάσχει σε ομάδα δράσης που απαρτίζεται από τον ίδιο ,τον ειδικό παιδαγωγό και ψυχολόγο. Ο προγραμματισμός και ο τρόπος παρέμβασης είναι βασικά στοιχεία που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα κάθε παρέμβασης.
•    Η σχέση του με το παιδιά αυτά του είναι άκρως σημαντική και θεμέλιος λίθος της ψυχοσυναισθηματικής εξέλιξης τους. Οι γονείς είναι καλό να αποφεύγουν τις συγκρίσεις σε σχέση με άλλα παιδιά της οικογένειας ή του περίγυρου. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ανόμοιες καταστάσεις και σαφέστατα η έννοια της εξέλιξης έχει να κάνει με το προσωπικό δυναμικό του κάθε παιδιού. Οι γονείς θα πρέπει να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες για τις ικανότητες αυτών των παιδιών και μέχρι που μπορούν να εξελιχθούν.
•    Πολλοί γονείς αρνούνται την παραδοχή της ιδιαιτερότητας αυτών των παιδιών γιατί τους είναι πολύ επίπονο να το αντιμετωπίζουν καθημερινά. Όμως έτσι δεν λύνουν το πρόβλημα το διαιωνίζουν. Σε πολύ μικρή ηλικία ειδικά οι γονείς δεν δέχονται την επίσκεψη σε εξειδικευμένους επιστήμονες φοβούμενοι τι μπορεί να ακούσουν. Ωστόσο είναι απαραίτητο το δυνατόν συντομότερο να ενημερωθούν και να μπουν στην διαδικασία ψυχοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων για το όσο πιο νωρίς ξεκινήσει αυτή η διαδικασία τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα της παρέμβασης.
•    Όταν αυτά τα παιδιά ρωτάνε είναι γεγονός ότι μπορεί να επαναλαμβάνουν αρκετές φορές μια πρόταση που έχει απαντηθεί. Η απάντηση των γονέων είναι επιθυμητό κάθε φορά να είναι πλήρης και να εκφέρεται αργά και σταθερά. Η επανάληψη ξεκάθαρα έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα γενικότερα και ειδικότερα για αυτά τα παιδιά. Επίσης πρέπει να τα ενθαρρύνουμε να ρωτάν ακόμα και αν η ερώτηση τους δεν έχει λογική βάση γιατί είναι σημαντικό να κατανοήσουν από μικρά ότι γοητεία έχει και η προσπάθεια από μόνη της έστω και αν είναι αποτυχημένη.
Τα παιδιά αυτά έχουν και ιδιαίτερες ικανότητες πολλές φορές όπως τέχνης και μουσικής. Καλό είναι οι γονείς να αντιμετωπίζετε αυτά τα παιδιά με αγάπη και ζεστασιά και να επιβραβεύετε τις δεξιότητες τους και τις επιτυχίες τους. Έτσι και εσείς διαπαιδαγωγείτε με βάση κύριες παιδαγωγικές αρχές χωρίς να αισθάνεστε ότι υπολείπεστε από το γενικότερο μέσο όρο.

(πληροφορίες εξέτασης μαθητών με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες http://edu.klimaka.gr/leitoyrgia-sxoleivn/anakoinwseis-leiturgia-scholeiwn/1188-exetash-mathhtwn-synthetes-eidikes-anagkes.html)

πηγές:
http://taksidipsyxis.blogspot.gr
http://www.aboutyouth.gr
http://www.cognitiveanalytic.gr

Share